KEISTIMEWAAN KURIKULUM PERMATA NEGARA
i) Ianya satu kurikulum yang mengintegrasi secara bersepadu asas asuhan lengkap
dan asas didikan awal yang holistik.
ii)Ia menekankan kepada amalan sentuhan dan belaian mesra dan kasih sayang yang mampu melahirkan insan yang ceria, positif dan yakin diri.
iii)Ia menggalakkan interaksi dengan kanak-kanak yang dapat membina kemahiran sosial dan penguasaan bahasa – bahasa Melayu, Bahasa Inggeris dan bahasa ibunda.
iv)Ia mendedahkan kanak-kanak kepada persekitaran semula jadi, tradisi dan budaya pelbagai kaum di Malaysia yang dapat melahirkan warganegara yang toleren dan inklusif.
v)Ia membolehkan pengesanan dan intervensi awal dilakukan melalui kaedah pemerhatian secara berterusan dan perancangan aktiviti yang bersesuaian mengikut peringkat umur dan kebolehan kanak-kanak.
vi)Ia menitikberatkan kepentingan amalan pemakanan sihat,bersih dan berkhasiat untuk kanak-kanak.
vii)Ia mewajibkan kolaborasi ibu bapa dengan TASKA untuk menjadi pemangkin kepada perkembangan kanak-kanak, dan kesinambungan asuhan dan didikan awal di TASKA dan di rumah.
viii)Ia memastikan penglibatan komuniti sebagai satu kolaborasi dan tanggungjawab dalam menyediakan perkhidmatan, asuhan dan didikan awal yang terbaik dalam pelbagai aspek perkembangan kanak-kanak.
ii)Ia menekankan kepada amalan sentuhan dan belaian mesra dan kasih sayang yang mampu melahirkan insan yang ceria, positif dan yakin diri.
iii)Ia menggalakkan interaksi dengan kanak-kanak yang dapat membina kemahiran sosial dan penguasaan bahasa – bahasa Melayu, Bahasa Inggeris dan bahasa ibunda.
iv)Ia mendedahkan kanak-kanak kepada persekitaran semula jadi, tradisi dan budaya pelbagai kaum di Malaysia yang dapat melahirkan warganegara yang toleren dan inklusif.
v)Ia membolehkan pengesanan dan intervensi awal dilakukan melalui kaedah pemerhatian secara berterusan dan perancangan aktiviti yang bersesuaian mengikut peringkat umur dan kebolehan kanak-kanak.
vi)Ia menitikberatkan kepentingan amalan pemakanan sihat,bersih dan berkhasiat untuk kanak-kanak.
vii)Ia mewajibkan kolaborasi ibu bapa dengan TASKA untuk menjadi pemangkin kepada perkembangan kanak-kanak, dan kesinambungan asuhan dan didikan awal di TASKA dan di rumah.
viii)Ia memastikan penglibatan komuniti sebagai satu kolaborasi dan tanggungjawab dalam menyediakan perkhidmatan, asuhan dan didikan awal yang terbaik dalam pelbagai aspek perkembangan kanak-kanak.
ix)Ia memberikan perhatian kepada aspek keselamatan kesihatan dan kecergasan kanak-kanak – yang akhirnya melahirkan insan yang mengamalkan gaya hidup sihat.
x)Ia menyokong pembangunan profesionalisme pendidik.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan